Tillbaka till innehållsförteckningen.

Fysik – Centralt innehåll åk 9

Fysiken i naturen och samhället

  • Hur olika metaller reagerar och uppträder vid värme och kyla, termometern samt värmens inverkan på luft och vatten i naturen.

  • Partikelmodell av materiens egenskaper samt fasövergångar, tryck, volym, densitet och temperatur.

  • Fysikaliska förklaringsmodeller av jordens strålningsbalans, växt­hu­seffek­ten och klimatförändringar.

  • Partikelstrålning och elektromagnetisk strålning, deras an­vänd­nings­områ­den och risker.

  • Fysiklaborationer som undersöker variablerna tryck, volym och temperatur.

  • Strålning i modern teknik, till exempel inom sjuk- vård och informationsteknik.

Systematiska undersökningar och granskning av information 

  • Samtal kring modern forskning, t.ex. elementarpartikelfysik och nanoteknik och sambandet mellan fysikaliska undersökningar och hur begrepp, modeller och teorier utvecklas.

  • Observationer och experiment med såväl analoga som digitala verktyg. For­mulering av undersökningsbara frågor, planering, utförande, värdering av resultat.

  • Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter. Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i källor och samhällsdiskussioner med koppling till fysik.

  • De fysikaliska förklarings­modeller­nas historiska framväxt, användbarhet och föränderlighet, exempelvis genom relevanta biografier.

  • Informationssökning, kritisk granskning och användning av information som rör fysik. Argumentation och ställningstaganden i aktuella frågor som rör energi, teknik och miljö.